CE reduce la jumatate tinta privind biocombustibilii

CE reduce la jumatate tinta privind biocombustibilii
CE reduce la jumatate tinta privind biocombustibilii

La numai cateva saptamani dupa ce guvernul Romaniei s-a conformat Directivei Europene privind Energia Regenerabila din 2009, decizand ca pana in 2020 cel putin 10% din consumul total de carburanti sa provina din biocombustibili, prin Strategia Nationala a Romaniei privind Schimbarile Climatice 2013 – 2020, Comisia Europeana pregateste acum o masura ce va insemna un surprinzator regres al intregii sale politici de mediu din ultimii zece ani, amenintand eforturile pe termen lung de a reduce emisiile de gaze cu efect de sera.

Surpriza consta in faptul ca masura respectiva vine in contradictie cu Directiva Europeana privind Energia Regenerabila, adoptata in 2009 de catre Consiliul Europei si Parlamentul European, prin care s-a stabilit ca pana in 2020, combustibilii folositi la transporturi sa contina 10% biocombustibili. Inca de la inceput a existat premiza clara a atingerii acestui obiectiv, in ideea stimularii dezvoltarii rurale, a reducerii emisiilor de dioxid de carbon si a cresterii independentei energetice.

Potrivit Fediol, Asociatia Europeana a Procesatorilor de Oleaginoase, si EBB, Consiliul European pentru Biodiesel, Corinne Lepage, raportor pentru Comisia de mediu din cadrul Parlamentului European, va cere Parlamentului European sa voteze in favoarea unui proiect ce va provoca cel mai mare regres din istoria legislatiei europene, prin reducerea de la 10% la 5,5% a tintei de biocombustibili de prima generatie in total consum de combustibili, pana in 2020.

Doamna Lepage intentioneaza, de asemenea, sa solicite membrilor parlamentului European sa ia in considerare si teoria ILUC (Indirect Land Use Change), care postuleaza ca productia de biocombustibili in Europa conduce indirect la despaduriri in alte regiuni ale lumii. Cercetarile in sprijinul teoriei ILUC au condus la rezultate incerte si au generat multe nedumeriri. De exemplu, nu au fost luate in calcul cele 1,5 milioane de hectare de teren arabil de buna calitate din Uniunea Europeana, care nu sunt lucrate in prezent. Cu toate acestea, in ciuda multor erori si scapari ale documentatiei in favoarea ILUC, dna. Lepage si Comisia Europeana sunt gata sa penalizeze industria europeana a biocombustibililor.

Daca membrii Parlamentului European – inclusiv parlamentarii romani – vor vota in favoarea acestui proiect, atunci toate eforturile guvernelor europene si ale investitorilor de a se alinia la Directiva din 2009 vor fi fost in van. O asemenea initiativa conduce direct la mentinerea dependentei actuale fata de combustibilii fosili, forteaza guvernele statelor membre sa anuleze reglementari de-abia anuntate – cum este cazul concret al Romaniei – pune in pericol peste 220.000 de locuri de munca la nivelul UE si semnaleaza practic o lipsa de coerenta legislativa fara precedent in politica Uniunii Europene.

Lepage urmeaza sa prezinte un raport pe aceasta tema in plenul Parlamentului European luni, 9 septembrie. Asociatia Europeana a Procesatorilor de Oleaginoase si membrii sai desfasoara in acest moment un efort fara precedent de a explica membrilor Parlamentului European din toate statele membre ale UE ca o reducere a proportiei biocombustibililor de prima generatie de la tinta de 10% in 2020 la 5,5%, precum si adoptarea teoriei ILUC in legislatia europeana, ameninta locuri de munca si companii. Este un regres in actiunea de a asigura o calitate mai buna a aerului pe care il vor respira locuitorii Uniunii Europene si o mentinere a dependentei actuale de combustibilii fosili.

In aceasta ecuatie, Romania, care si-a setat deja obiectivul la 10% biocombustibili in total consum de combustibili, va fi obligata sa se alinieze la un regres legislativ, pentru prima data de la aderarea in 2007. Miza o reprezinta securitatea mediului inconjurator pe termen lung. Mai mult, aceasta initiativa constituie o lovitura majora pentru o parte din agricultura Romaniei, respectiv pentru cultivatorii de rapita si floarea soarelui, obligand procesatorii care le cumpara recoltele sa-si reduca productia – provocandu-le direct pierderi financiare.

Iata, mai jos, cateva cifre si informatii relevante despre industria de biocombustibili din Europa (actualizate cu ultimele date agregate disponibile):

• Biodieselul este produs in aproximativ 214 uzine situate in 23 de state membre UE. Productia totala din 2011 a atins 8,6 milioane de tone de biocombustibil, fata de capacitatea de productie instalata de 23,5 milioane de tone. In urma adoptarii Directivei Europene pentru Energie Regenabila in 2009, s-a investit masiv in acest domeniu, unul dintre efectele directe fiind ca 60% din biocombustibilul din plante oleaginoase consumat in UE in 2010 a fost produs in statele membre.

• Consumul de biocombustibili la nivelul UE a condus la crearea de 220.000 de locuri de munca in UE in companii care au avut in 2011 o cifra de afaceri agregata de 12,4 miliarde euro – din care taxele si impozitele incasate de guverne au reprezentat sume considerabile. De exemplu, numai in Franta, de unde este dna Corrine Lepage, industria biocombustibililor a generat in 2011 statului incasari la buget de peste 300 de milioane de euro din taxe si impozite.

• In 12 state membre UE cota de biocombustibili in total combustibili folositi in transporturi a depasit deja nivelul de 5%, recordurile fiind in Germania si Franta, cu 7%. Romania a stabilit recent o tinta de 10%. Aproximativ 65% din flota auto a Europei foloseste diesel, astfel incat regresul productiei de biocombustibili va afecta in mod direct aprovizionarea cu biodiesel in Europa. Restul de 35% din flota auto europeana foloseste benzina sau, intr-o proportie foarte mica, alte tehnologii (GPL, electricitate).

• Biocombustibilul a condus la dezvoltarea productiei de furaje animaliere din oleaginoase, un produs colateral al productiei de biodiesel. O tona de biodiesel genereaza 1,5 tone de furaje animaliere bogate in proteine, ajungand ca, in ultimii zece ani, sa asigure 45% din necesarul de furaje animaliere pentru zootehnia europeana – adica 16,5 milioane de tone.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *