Agentii economici care pun pe piata produse ambalate trebuie sa valorifice prin reciclare in anul 2011, o pondere de 16% din ambalajele de plastic introduse pe piata, 48% din cele de sticla, 50% din cele de metal, 60% din cele de hartie si 15% din cele din lemn, potrivit Loritei Constantinescu, pr & communication manager in cadrul Eco-Rom Ambalaje.
Pentru respectarea angajamentelor asumate in momentul aderarii la Uniunea Europeana (UE), conform HG 621/2005, modificata si completata prin HG 1872/2006, Romania trebuie sa indeplineasca obiectivele anuale de reciclare si valorificare, aflate intr-o crestere graduala, pana la atingerea pragului de 60%, la orizontul anului 2013 (conform cu tabelul de mai jos).
Daca anul 2009 a marcat cresterea tintelor impuse de UE pentru obiectivul global la 45%, si respectiv necesitatea cresterii cantitatilor colectate de la populatie, in anul curent obiectivul global a crescut la 48%.
De asemenea, agentii economici care pun pe piata produse ambalate trebuie sa valorifice prin reciclare in acest an 14% din ambalajele de plastic, 44% din cele de sticla, 50% din cele de metal, 60% din cele de hartie si 12% din cele din lemn, obiective transpuse din legislatia europeana in legislatia nationala.
Astfel, in cazul ambalajelor din plastic, de exemplu, la 100 de tone introduse pe piata prin comercializare, o societate va trebui sa valorifice 14 tone de plastic prin reciclare.
Pana in 2013, cotele de valorificare in cazul plasticului, sticlei, metalului si lemnului vor creste treptat pana la 22,5%, 60%, 50%, respectiv 15%, in vreme ce obiectului de valorificare a hartie va ramane neschimbat.
In prezent, in Romania, o pondere de 40% din cantitatea de deseuri de ambalaje se afla in circuitul industrial-comercial, iar restul de 60% se regaseste la populatie.
„Cea mai mare provocare ramane colectarea selectiva de la populatie, pentru ca 60% din ambalaje se afla la populatie. Astfel, trebuie sa intensificam campaniile de colectare, dar si legislatia in acest sens”, a declarat Lorita Constantinescu (foto), pr & communication manager in cadrul Eco-Rom Ambalaje, in cadrul unui seminar organizat de revista Biz.