Statele UE au esuat in optimizarea politicilor biocarburantilor

Noua politică UE pentru biocarburanți anulează emisii de 320 de milioane de tone de CO2
Statele UE au esuat in optimizarea politicilor biocarburantilor
Statele UE au esuat in optimizarea politicilor biocarburantilor

Statele membre ale UE au esuat in incercarea de a imbunatati politicile privind limitarea biocarburantilor utilizati in transporturi, drept pentru care consecintele acestui esec vor duce la cresterea gazelor cu efect de sera raspandite in atmosfera si la marirea preturilor alimentelor.

In Consiliul de la Bruxelles ministii europeni de energie au respins pe 12 Decembrie ideea conform careia biocarburantii din generatia I obtinuti din culturi alimentare ar trebui folositi in proportie de 7% in amestec cu benzina sau motorina, tintindu-se astfel necesarul de energie regenerabila pana in anul 2020. UE a stabilit acest prag la 10% si lasat Statele Membre sa hotarasca pentru ele cum vor avea de gand sa atinga acest prag. Majoritatea statelor au ales biocarburantii de prima generatie iar impactul acestor politici este vizibil mai ales in tarile in curs de dezvoltare, unde nevoia de biocarburant duce la taierea masiva de copaci, reducerea biodiversitatii si la aparitia conflictelor.
Pragul de 7% a fost considerat un compromis prea mare, fata de pragul initial de 5% propus de Comisia Europeana, iar diferenta de 2% echivaleaza cu emisia pana in 2020 a nu mai putin de 400 milioane de CO2, respectiv 9 milioane de autoturisme.

Nuša Urbancic, manager pentru biocombustibili la federatia europeana de Transport&Environment sustine ca propunerea de compromis ar fi avut efecte grave, dar mentinerea starii actuale este de fapt si mai grava iar absenta oricaror masuri nu face decat sa inrautateasca situatia.

Olanda, Belgia, Danemarca si Luxemburg au considerat ca pragul de 7% este prea mare pentru reducerea daunelor de mediu si sociale, astfel incat au refuzat acordul, iar Polonia si Ungaria considera inoportuna limitarea biocarburantilor.

In schimb Romania a fost de acord cu acest compromis, Ministrul delegat pentru Energie Constantin Nita sustinand un argument contradictoriu si anume ca Romania nu poate sustine un prag mai mic de 7% de biocarburanti pentru ca nu poate atinge acel prag de 10 % de energie curata. Cu toate acestea, in discutii anterioare afirmase ca sunt probleme tehnice si enonomice si ca nu se pot introduce pe piata un amestec de biocombustibili de peste 5% din cauza faptului ca peste 1 milion de autovehicule nu pot utiliza astfel de carburanti.

Conform legislatiei europene, emisiile biocarburantilor trebuie sa fie cu 35% mai mici decat a celor fosili pentru a fi rentabili. Cu toate acestea, in momentul de fata nu se contabilizeaza emisiile provenite din Schimbarea Indirecta a Destinatiei Terenurilor -ILUC- (emisii de carbon mai ample cauzate de exemplu de schimbarea terenurilor destinate padurilor, in terenuri agricole folosite pentru producerea de biocombustibili).

Coordonatorul de proiect, Mihai Stoica, din cadrul Fundatiei TERRA Mileniul III, declara ca ”evidenta emisiilor provenite din ILUC ar trebui sa devina obligatorie, pentru a se putea identifica acei biocarburanti care reduc cu adevarat emisiile. Practic, decidentii ar trebui sa ia aminte ca scopul primordial al promovarii biocarburantilor a fost reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera din transporturi, a doua cea mai importanta sursa de emisii din Europa si sectorul cu cea mai mare crestere anuala”.

De asemenea acesta a precizat ca introducerea factorilor ILUC ar ajuta in prevenirea si combaterea schimbarilor climatice.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *