Cereale pentru sanatate

0
92
Cereale pentru sanatate

Cerealele au devenit unul principalele subiecte din lumea sanatatii si nutritiei de astazi. Oamenii nu pot intelege cum un aliment pe care familiile lor l-au mancat de atat de mult timp a devenit deodata ceva “rau”, relateaza Wakeup-world.com.
Realitatea este ca problemele precum sensibilitatea la gluten, obezitatea si boala celiaca sunt in crestere si legate in mod direct de consumul de cereale, in special de cerealele procesate. Sensibilitatile au devenit atat de severe la unele persoane incat acestia nici nu pot tolera sapunul care contine gluten.

Toate tipurile de diete bogate in proteine si fara cereale care nu recomanda consumul de cereale se bazeaza pe diferite teorii ale sanatatii, una fiind aceea conform careia cerealele sunt un aliment destul de nou si sistemul nostru digestiv nu este suficient de evoluat, astfel incat sa le poata procesa, si de aici si toate celelalte probleme de sanatate.

Pe de alta parte, cei care cred in dietele bogate in carbohidrati argumenteaza ca o alimentatie saraca in carbohidrati poate afecta numarul de hormoni, in special in ceea ce priveste tiroida, asa ca cel mai bine este sa se evite un astfel de regim alimentar.
Dar, potrivit USDA, cerealele ar trebui sa constituie un sector important din dieta noastra sub forma “painii, orezului si a pastelor”. Aceasta idee nu are in spate nici o teorie nutritionala, ci doar oportunitatea de a face profit pentru o industrie gigantica de alimente procesate.
Cerealele sau semintele sunt pline de lecitina, fitati si oxalati toxici, inhibitori alfa-amaliaza si tripsina, dar si perturbatori endocrini. Unii spun ca daca aceste substante se pulverizeaza atunci le putem manca, iar altii spun ca nu conteaza forma, deoarece acestea pot afecta oricum sistemul digestiv si sanatatea generala.

Esti derutat si obosit? Asadar, in ce consta adevarul? Ei bine, adevarul se afla in limitele antropologiei si geneticii.

Cerealele in jurul lumii

Pentru a intelege de ce au nevoie oamenii din punct de vedere nutritional, atunci trebuie sa analizam mediul in care s-a produs dezvoltarea noastra. Daca ne gandim la propria noastra mostenire genetica, stramosii nostri romani au consumat cantitati considerabile de mei si grau, timp de cateva mii de ani, pastrand in continuare o caracteristica importanta a longevitatii crescute si o sanatate robusta, la fel ca toate celelalte culturi antice.
Corpul uman a fost dezvoltat prin intermediul raspunsurilor noastre fizice si culturale date la intrebarile mediului inconjurator. Daca privim la legi stiintifice si teorii ale stiintei antropologiei bine-stabilite, singura concluzie la intrebarea nutritiei umane este aceea ca exista mult prea multa diversitate genetica in ceea ce privesc speciile umane pentru a argumenta in mod logic pentru un plan de nutritie cu o marime unica, care va face sanatoasa fiecare persoana care urmeaza acest tip de alimentatie.

Doctorul Weston A . Price a detaliat studiile sale realizate asupra a 14 culturi indigene din intreaga lume. Ceea ce a descoperit de-a lungul intregii planete au fost populatii extrem de sanatoase, fara nici un fel de incidenta a unor boli degenerative. Aceste popoare au mancat alimente naturale mediului in care s-au nascut, iar sursele de alimente au variat considerabil printre culturi.
Insa, Price a mai descoperit si ca imediat ce oamenii au adoptat alimente moderne, acestia au inceput sa arate semne de dezvoltare deficienta si totodata cariile dentare au inceput sa creasca brusc in cazul populatiilor native expuse.
Peste 30 de ani de cercetare si studii clinice in ceea ce priveste individualitatea metabolica ne-a ajutat sa intelegem astazi ca daca genele noastre sunt ca cele ale indigenilor elvetieni, atunci cerealele nu sunt rele pentru noi si putem prospera “cu ele”. Dar daca avem gene ca eschimosii, atunci carnea rosie si grasimile saturate nu vor contribui la cancer si afectiuni cardiace, dar vor ajuta la prevenirea acestor boli.
Analizand lucrurile si mai departe, ne vom simti groaznic daca avem o alimentatie bogata in carbohidrati, chiar daca sunt alimente organice, integrale si naturale, si putem dezvolta cancer, diabet sau artrita daca abordam acest regim alimentar.
Insa si teoria inversa e adevarata. Daca ai gene precum tribul Quechuas ce aveau o dieta bogata in carbohidrati, 80% constand in cartofi, grau, porumb, orz, quinoa, iar apoi renunti la cereale si mananci ca eschimosii, acest lucru poate fi devastator.
Dupa cum vedeti, o “cereala” nu se potriveste tuturor! Lumea se schimba in mod constant si organismele trebuie sa concureze pentru obtinerea resurselor limitate astfel incat sa poata supravietui.
Acestea au tendinta de a se schimba incet de la o generatie la alta si indivizii unei specii care sunt mai capabili sa gaseasca resurse si sa aiba mai mult succes in ceea ce priveste reproducerea au mai multe sanse sa transmita genele lor si viitoarelor generatii.
Toate culturile indigene prospera pe baza alimentelor integrale, naturale. Dar, alimentele integrale care erau disponibile in mod natural pentru culturile diferite erau deosebite una de cealalta deoarece erau determinate de locatia geografica si clima.
Acestea sunt diferentele care au dat nastere la deosebirile din cerintele bazate pe genetica din alimente, individualitati biochimice/metabolice sau din ceea ce am clasificat ca si tipuri metabolice.

Aliment “bun” sau “rau”? Nu exista asa ceva!
Din perspectiva tipologiei metabolice, stim ca atunci cand vine vorba despre alimente organice, naturale, integrale, nu exista un produs “bun” si nici unul “rau”, cu exceptia termenilor individualitatii metabolice a fiecarei persoane.
Tipologia metabolica reprezinta aplicatia clinica a ceea ce Weston Price a descoperit in calatoriile sale catre culturile indigene. Ceea ce tipologia metabolica dezvaluie este ca acele concepte de “bun”, “rau”, “corect” si “gresit” sunt relative si trebuiesc definite potrivit individualitatii metabolice a fiecarei persoane in parte.
Toata lumea are nevoie de proteine, grasimi si carbohidrati, dar tipurile de proteine, grasimi si carbohidrati care vor prospera si a ratiilor de macronutrienti care se vor dezvolta la fiecare masa si gustare, au baza in genele noastre si sunt exprimate clinic ca si tipul metabolic functional.
Pentru a obtine satietate, pentru a elimina poftele dulci, pentru a rezolva problemele de sanatate, unele tipuri metabolice au nevoie de cereale in alimentatia lor.
Exista multi oameni de stiinta si experti in sanatate care sustin ca cerealele sunt pur si simplu “rele”. Dar aceste tipuri de descoperiri se bazeaza pe cercetare care nu este cu nimic mai diferita decat cercetarea care sustine ca cei care consuma carne au un risc mai mare de dezvoltare a cancerului sau ca grasimile saturate determina aparitia bolilor cardiace. Poate se aplica in laborator, pe un anumit segment de populatie, dar in mod clar acest lucru nu se aplica realitatii clinice, nu se aplica tuturor!
Cerealele unei persoane sunt “otrava” alteia
Intr-o era in care efectiv traim intr-o “oala de topire genetica”, in care diferite culturi se coaguleaza, conceptul individualitatii sau variatiei metabolice devine mai importanta ca oricand.
Doctorul Roger Williams care a studiat intensiv individualitatea biochimica, a aratat ca oamenii, desi foarte asemanatori in ceea ce priveste perspectiva generala a geneticii, sunt de fapt extrem de diferiti la nivel de individ. Acesta a studiat diferentele intre anatomia interna a oamenilor, tiparele lor enzimatice, variatiile endocrine si cele ale vitaminelor/mineralelor din sange. Doctorul Williams a descoperit variatii considerabile de la o persoana la alta, adesea cu peste o suta de diferente mai mult pentru compusii pe care ii testa.
Luand cerealele ca un exemplu, in metabolismele in care sistemul nervos autonom este dominant, cerealele au un efect usor. Acestea nici nu stimuleaza, nici nu inhiba puternic sistemul simpatetic sau pe cel parasimpatetic, spre deosebire de legume, de exemplu, care datorita continutului lor mare de potasiu si carbohidrati stimuleaza sistemul parasimpatetic.
In metabolismele in care sistemul oxidativ este dominant, cerealele vor avea tendinta de a creste rata oxidarii. In functie de modul lor de preparare, continutul lor de fitati ar putea reduce calciul si ar creste rata oxidarii din acea perspectiva, afectand anumite metabolisme mai mult decat pe altele.
Acestea sunt liniile generale din moment ce suntem cu totii atat de diferiti la un nivel biochimic. O dieta sau un aliment care ar face o persoana sa se simta bine, ar putea sa nu aiba nici un efect la o alta iar pe o a treia persoana ar putea sa o faca sa se simta rau.

Problema cerealelor de astazi: procesate si alterate
Crezi ca tipul de grau pe care oamenii il consuma in zilele noastre este acelasi cu graul consumat de stramosii nostri in urma cu sute si chiar mii de ani? In nici un caz.
Realitatea trista este ca oamenii au devenit obisnuiti cu produsele de patiserie si cu painea produsa in masa, devitalizata si deficienta din punct de vedere nutritional care sunt vandute astazi in magazine si au putine informatii legate de ce gust ar trebui sa aiba painea adevarata.
Conservantii chimici permit painii sa fie transportata pe distante lungi si sa ramana pe raft timp de mai multe zile fara a-si schimba aspectul si fara a folosi refrigerarea.
Botanistii au identificat aproximativ 30.000 de tipuri de grau. Insa, odata cu aparitia agriculturii moderne, numarul de varietati de grau ce poate fi intalnit in utilizarea obisnuita a fost redus in mod drastic. Astazi, doar cateva soiuri de grau reprezinta 90% din totalul cultivat in intreaga lume.
Atunci cand este crescut intr-un sol fertil, graul integral este bogat in vitamina E si in complexul de vitamina B, in multe minerale, inclusiv calciu si fier, precum si in acizi grasi omega-3. Metode corespunzatoare de crestere si de macinare sunt necesare pentru conservarea acestor nutrienti si pentru prevenirea rancezirii.
Din pacate, datorita indiscretiilor cauzate de agricultura contemporana si procesarea graului modern, multe persoane au devenit complet intolerante si chiar alergice la aceasta cereala hranitoare.
Aceste indiscretii includ epuizarea solului prin folosirea ingrasamintelor chimice, a pesticidelor si a altor chimicale, macinare la temperaturi ridicate, rafinare si preparare necorespunzatoare, cum ar fi extruziunea.
Pesticidele folosite functioneaza ca si xenoestrogeni, estrogeni straini care perturba echilibrul hormonal si pot fi si un factor contribuitor la o serie de afectiuni de sanatate.
Cicocel este un hormon sintetic care este, in mod obisnuit, aplicat graului. Pe langa toate acestea adaugati si iradierea pentru a controla insectele si manipularea genetica pentru a obtine schimbarile “dorite”, cum ar fi germinarea regulata si o abilitatea crescuta de a supravietui vremii reci. Daunele provocate de caldura sunt de asemenea o problema serioasa care rezulta in denaturarea proteinei din cereale.
Nu este greu de vazut de ce si cum oamenii au consumat cereale de-a lungul istoriei fara a experimenta efecte negative, dar au devenit atat de problematice in timpurile moderne.
Modalitati sigure si sanatoase de a consuma cerealele
Avand in vedere realitatea clinica moderna in care traim astazi, specialistii recomanda o serie de reguli generale care trebuie urmate, pentru a reusi minimalizarea efectelor negative ale consumului de cereale:
1. Invata si experimenteaza cerealele antice precum: quinoa, amarant, graul spelt, graul dur, cerealele teff, hrisca sau mei. Acestea inca nu au suportat “insultele” pe care alte cereale precum graul le-au experimentat, in ceea ce priveste procesarea si manipularea. Alege soiuri organice si incoltite.
2. Daca suspectezi ca ai reactii negative la gluten si nu poti face un test pentru a sti sigur, este mai bine sa-l eviti in totalitate. De cele mai multe ori o sa faci un beneficiu corpului tau.
3. Daca vrei sa folosesti in continuare cereale, ideal ar fi sa incerci fructe de padure integrale organice de grau si sa le macini pentru a face paine proaspata si alte produse de patiserie. A doua cea mai buna optiune este aceea de a cumpara faina integrala de grau macinata 100% la piatra.
4. Daca nu iti coci propria paine exista produse gata-preparate ca si alternative disponibile. Cauta painea proaspata din aluat cu drojdie organica sau in compartimentul produselor inghetate.
5. Incoltirea, inmuierea si dospirea autentica a aluatului “pre-digera” cerealele, permitand nutrientilor sa fie asimilati mai usor si metabolizati. Aceasta este o practica abordata de mii de ani in majoritatea culturilor traditionale. Incoltirea incepe germinarea care creste activitatea enzimatica in alimente si dezactiveaza substante numite inhibitori de enzime.
Inmuierea neutralizeaza acidul fitic, o componenta a fibrei de planta descoperita in taratele si pleava cerealelelor, legumelor, nucilor si semintelor care reduc absorbtia minerala.
Toate aceste beneficii pot explica de ce alimentele incoltite sunt mai putin susceptibile sa produca reactii alergice celor care sunt mai sensibili.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here